Thursday, November 20, 2008

~sempurna?~

Hidup ini menjadikan saya seorang pemerhati. Kewujudan manusia menjadikan saya seorang pengkaji. Aneka ciri manusia menjadikan saya seorang yang mengerti apa itu unik. Kelebihan setiap manusia mengenalkan saya kepada apa yang dimaksudkan dengan kesempurnaan. Setiap manusia mempunyai persepsi sendiri tentang apa yang terjadi di dalam hidup mereka. Pada pandangan mata kasar orang lain, kehidupan orang lain adalah lebih sempurna daripada mereka. Tetapi ada 2 kumpulan yang akan wujud hasil daripada pemerhatian “kesempurnaan” ini. Ada yang mengakui kehidupan seseorang itu lebih sempurna daripada mereka tetapi mereka tetap merasakan kehidupan mereka cukup sempurna. Ada pihak yang beranggapan mereka tidak bernasib baik dalam hidup dan mengagumi kehidupan orang-orang yang mereka rasakan lebih sempurna. Pada pendapat saya, kesempurnaan itu adalah sesuatu yang subjektif. Tidak ada seorang pun manusia yang akan merasakan hidup mereka sempurna sekiranya mereka masih mengejar kehidupan sempurna orang lain.

P/S: Saya masih mencari titik kesempurnaan itu. Anda bagaimana?

0 Comments:

Post a Comment